Nurkilan Ayah – Bersyukurlah dengan Apa yang kita ada

Wahai anakku,
Engkau kadangkala merungut kata hidup dalam serba kekurangan. Aku melihat dengan sedih kerana aku tidak dapat memberikan segalanya pada kamu. Namun, aku berharap engkau dapat melihat di sebalik kekuranganmu itu. Aku sangat bimbang engkau lupa untuk bersyukur pada Allah pada apa yang telah diberi Tuhanmu kerana matamu hanya melihat pada apa kekuranganmu.

Wahai anakku,
Renungkan dosa-dosa kamu, kemudian engkau lihatlah sekeliling apa yang telah diberikan oleh Allah untuk kamu pada waktu ini – walaupun kamu telah melakukan pelbagai dosa.

Kamu akan terasa walaupun engkau ini banyak berdosa, Allah tetap melayan kamu dengan teramat baik. Di saat kamu membaca ini, kamu sedar tak kamu masih bernafas, tidak kebuluran, tidak perlu tidur tanpa berteduh dan matamu masih boleh melihat matahari terbit, kakimu masih mampu bersembahyang dan mindamu masih boleh berfikir. Kalau ini bukan kurniaan daripada Tuhanmu, siapa lagi yang ada kuasa sebegitu hebat?

Wahai anakku,
Aku berharap engkau akan terasa sedikit sayu hati membaca nukilan ini. Sesungguhnya apa yang diberikan oleh Allah pada kamu jauh lebih daripada kekurangan yang engkau sangka dan lihat di matamu. Sesungguhnya Allah menyayangimu, wahai anakku, dan jangan sesekali kamu menderhakainya dengan tidak mengerti bersyukur kepada pemberiannya. Kekurangan kamu juga adalah satu pemberian dari Tuhanmu, kerana tanpa kekurangan tersebut, kamu tidak akan tahu betapa hebatnya kamu kerana boleh hidup tanpa kekurangan tersebut berbanding insan yang lain.

Senyum.

Posted from WordPress for BlackBerry.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s