Nasihat dari Ayahanda

Wahai anakku,
Kadangkala engkau terfikir – alangkah baiknya kalau Allah bagitahu keputusan awal apakah sesuatu yang kamu usahakan itu akan berjaya mahupun gagal. Engkau sering berbicara dengan hatimu sendiri berkata jikalau kamu mengetahui lebih awal bahawa kamu akan berjaya, sudah tentu kamu akan berusaha bersungguh-sungguh. Hatimu juga membisik bahawa jikalau Allah memberitahu lebih awal bahawa usahamu akan gagal, sudah tentu kamu tidak perlu membazirkan masa pada perkara yang akan gagal.

Namun, wahai anakku, sebenarnya tidak, sangat tidak dan amat tersasar pandanganmu itu. Percayalah kata aku – jikalau engkau tahu sesuatu keputusan itu lebih awal, samada berjaya atau gagal, kamu tetap tidak akan berusaha.

Wahai anakku,
Dengarlah nasihat orang tuamu ini. Jika engkau tahu Allah dah tentukan usaha engkau akan berjaya, percayalah kamu tidak akan melakukan apa-apa, kamu akan duduk sahaja menanti kejayaan yang dijanjikan datang.

Jika engkau tahu lebih awal Allah dah tentukan usahamu akan akan gagal, lagilah kamu tak akan berusaha kerana ia sudah pasti gagal. Oleh itu, anak kesayanganku, ada hikmahnya Allah tidak mahu kamu mengetahui masa depanmu sebelum masanya. Itu urusan Allah, jangan sesekali kamu mempertikaikannya. Allah inginkan engkau berusaha bersungguh-sungguh kerana dalam usaha kamu itu, banyak pengajaran yang Allah ingin salurkan padamu selain sebagai wadah bagi engkau mengumpul pahala dan mencari redha pada ketentuanNya.

Wahai anakku,
Belajarlah untuk bersangka baik selalu bahawa segala yang Allah tentukan ini adalah baik. Keputusan walaupun kamu tidak puas hati mahupun gembira, janganlah kamu cepat melatah dan terus buruk sangka pada Allah.

Wahai anakku,
Jangan sesekali kamu berputus asa. Jangan engkau terfikir untuk menyalahkan Allah. Fikirlah apakah usahamu masih tidak cukup? Fikirlah apakah kamu tercicir ibadahmu dalam usahamu untuk berjaya? Fikirlah apakah dosa yang kamu pikul terlampau berat dan nipis imanmu? Carilah hikmah di sebaliknya. Carilah pengajaran yang Allah sediakan bagimu kerana Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kamu di dunia ini. Jangan biarkan mindamu menilai keputusan Allah, redha dan percaya padanya dan teruskan usaha.

Kamu tak gagal selagi kamu tak berputus asa. Percayalah kejayaanmu akan tiba bila waktunya selagi kamu tak berputus asa. Apabila cabaran meningkat, dan kamu terasa amat letih untuk bergerak ke depan, wahai anakku, ingatlah pesananku, hidup ini pendek saja dan pintu peluang sentiasa terbuka kepada mereka yang bersedia dan berusaha.

Senyum.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s